Mélyizmok szerepe a gerinc tartásában

A mélyizmok, mint nevéből is kiderül közel helyezkednek el a csontokhoz, ízületekhez, ezért sokszor nem is láthatóak, de funkkciójuk annál fontosabb: stabilizálni az ízületeket különböző egyensúlyi helyzetekben.

gerinc melletti izmok

 

 

Vegyünk egy példát: buszon utazva váratlanul a söfőr fékez és mi kibillenünk az egyensúlyi helyzetünkből, de megtartva azt nem esünk el, mert mélyizmaink stabilizálják ízületeinket.

A gerinc esetében beszélhetünk core-izmokról, mely egy összefoglaló neve azoknak az izmoknak, amelyek felelősek a függőleges testhelyzet megtartásáért. Valójában jól ismert izmokról van szó: egyenes, ferde, haránt hasizom, mély hátimok és farizmok. Ezen izmok erősítése és nyújtása nemcsak szebb testtartást eredményez, hanem megelőzhetőek a hát-, nyak- és derékfájdalmak.

Hogyan edzhetjük őket?

1. törzs megtámasztása nélkül végzett gyakorlatok: fekvőtámasz, plank

plank

2. Instabil alátámasztási felület: fit ball, core board, trambulin, vibrációs gépek, SpinaliS szék, amiben ülőmunkát végezve egész nap észre sem vesszük, hogy core izmainkat edzük.

spider black 3-1

3. Eszközök használata, melyek segítenek bekapcsolni a gyakorlatok során a core izmokat: x-co, flexi-bar.

flexibar

4. Mélyizom tornák: pilates, jóga.....

pilates

5. Funkcionális edzések: TRX, kettleball....

trx