Fiziolabda

Az óriáslabdán való ülés méltán kapta az „aktív” jelzőt, ugyanis ez a mozgásban lévő, gördülő felület folyamatos aktivitásra készteti az izomzatot; a csípő, az alsó végtag és a törzs izmait. Észrevétlenül, de erősítünk. Kezdetben még izomlázra is lehet számítani.
A labdán történő folyamatos mozgás azonban nem csak az izmokra, az izületekre (csípő, gerinc kisizületei) is jótékonyan hat, ugyanis fokozódik általa az izületeket tápláló izületi folyadék termelése. Derékpanaszok esetén már önmagában ez a mozgás is lehet fájdalomcsillapító hatású.

De hogyan üljünk egyenes háttal?

Sajnos a sok üldögélés okozta izomkiegyensúlyozatlanság (bizonyos izmok túlzott rövidülése, az izmok gyengülése), valamint a rögzült rossz beidegződések egyik velejárója a medence rendellenes elbillenése. Ha előrebillen, az ágyéki lordózis (homorulat) fokozódik, ha hátrabillen, akkor pedig ez a természetes gerincív akár el is tűnhet. Mindkét esetben a gerincben történik elmozdulás, ez rossz irányú terhelést eredményez a porckorongokra és a kisizületekre, ami hosszú távon gerincsérv okozója is lehet.
A labda azonban segít a medence helyes beállításában, középállásba billentésében, így a medencealapunkon, az ülőcsonton ülve a gerinc ívei megtartottak maradhatnak. Ha mindemellett kihúzzuk magunkat, lapockáinkat hátra és lehúzzuk, valamint az előrehelyeződő fejünket is visszahúzzuk a helyére, tapasztalni fogjuk, hogy nem is olyan nehéz megtartani ezt a testtartást, ugyanis a gerinc melleti izomzat függőleges terhelés mellett tökéletesen stabilizálja a gerincet.

Ezt a testhelyzetet egész nap nem lehet megtartani, ebben segít nekünk a Spinalis szék háttámlája, melynek használata során az izomzat pihen, a háttámla pedig optimális helyzetben támasztja meg a gerinc görbületeit.